Improving Critical Thinking Skills Using the Guided Inquiry Learning Model Assisted by Interactive Modules on Elasticity Material

Authors

  • Fakhira Nursabrina Physics Education Postgraduate Study Program, Jakarta State University
  • Halimah Al Hasanah Physics Education Postgraduate Study Program, Jakarta State University
  • I Made Astra Physics Education Postgraduate Study Program, Jakarta State University

DOI:

https://doi.org/10.26877/jp2f.v15i4.716

Keywords:

Critical Thinking, Elasticity, Guided Inquiry Learning Model, Interactive Module

Abstract

This research aims to evaluate the effectiveness of the guided inquiry learning model with the help of interactive modules in improving students' critical thinking skills on elasticity material. This research was conducted involving 39 students of class XI MIPA 5 at a high school in Tangerang Regency. The research model used is Classroom Action Research Action Research using the Kemmis & McTaggart model . The research results showed a significant increase in the critical thinking abilities of students who used the guided inquiry learning model with interactive modules with results obtained in interpretation of 88%, analysis of 63%, evaluation of 93%, and inference of 89%. So it can be concluded that improving critical thinking skills using the guided inquiry learning model assisted by interactive modules on elasticity material results in an increase in the high category.

References

Rahayu R, Iskandar S and Abidin Y 2022 Inovasi Pembelajaran Abad 21 dan Penerapannya di Indonesia Jurnal Basicedu 6 2099–2104

Nafi’ah W 2023 Pengaruh Model Pembelajaran Attention, Relevance, Confidence, And Satisfaction (Arcs) Dengan Strategi Quick On The Draw Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Ditinjau Dari Gaya Belajar (Lampung)

Hasnan S M, Rusdinal R and Fitria Y 2020 Pengaruh Penggunaan Model Discovery Learning Dan Motivasi Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Sekolah Dasar Jurnal Basicedu 4 239–49

Kusuma Hati F and Setiaji B 2024 Pengembangan E-Modul Fisika Untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Dan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Jurnal Pendidikan Fisika 11 56–65

Ashari H and Makmur E 2024 Desain Pembelajaran Inovatif: Implementasi Aplikasi Quiver Berbasis Augmented Reality Dalam Perkuliahan Jurnal MediaTIK 7 7–12

Nuraisyah 2023 Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Berbasis Multimedia Powtoon Pada Materi Perubahan Wujud Benda Kelas Iii Sdn 277 Sambirejo

Marina Sepriyani E 2024 Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Two Stay Two Stray (Tsts) Berbantuan Media Interaktif Berbasis Stem Terhadap Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Sistem Indera Di Sma Negeri 2 Kerinci

Listyaningrum T A and Widodo 2024 Meta Analisis Pengaruh Pembelajaran Berbasis Inkuiri Terbimbing dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika Jurnal Genesis Indonesia 3 69–79

Septianingsih R and Safitri D Media Audio Visual Dalam Konteks Pembelajaran Ips: Implikasinya Untuk Pendidikan Di Era Digital

Alfian Fachri A and Achmad A 2024 Peningkatan Hasil Belajar Siswa Materi Turunan Melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah Global Journal Education Humanuty 107–112

Sinaga M and Noviyanti S 2024 Penerapan Model Pembelajaran Quantum Teaching Sebagai Upaya Meningkatkan Keterampilan Berbicara Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar Jurnal Tunas Pendidikan 6 496–505

Permatasari D, Sherly Pamela I, Jambi U, Jambi -Muara Bulian NoKM J, Darat M, Jambi Luar Kota K and Muaro Jambi K 2023 Peningkatan Keterampilan Berpikir Kreatif Melalui Model Project Based Learning Pada Peserta Didik Kelas IV Sekolah Dasar Journal on Education 05 16151–64

Fanani M A, Wafiroh Z and Yaqin M H 2024 Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) dalam Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik pada Pelajaran Matematika Proceeding International Conference on Lesson Study 1 537–48

Ni Wayan S D, Kompyang S, Ni Putu A H S, Dimas Q, I Komang W B W, Kadek Y W, I Ketut M A J and Ni Nengah P 2024 Penelitian Tindakan Kelas (PTK): Panduan dan Implementasinya bagi Guru dan Mahasiswa (Bali: Nilacakra)

Sinaga D 2024 Buku Ajar Penelitian Tindakan Kelas (PTK) ed Aliwar (Jakarta: UKI Press)

Yogi I K N D, Sudiana I N and Putrayasa I B 2024 Media Video Pembelajaran Ipas Berbasis Model Inkuiri Terbimbing Materi Perubahan Wujud Zat Jurnal Pendidikan DasaR Indonesia 8 111–23

Yasin M, Judijanto L, Septi Andrini V, Patriasih R, Siwi Hutami T, Hasni H, Fitri Arisa M, Mufida Asriningsih T, Saifuddin M, Hariyono H, Tarrapa S and Triyana S N 2024 Model Pembelajaran Berbasis Teknologi : Teori dan Implementasi ed E Rianty and I Kumala Sari (Yogyakarta: PT. Green Pustaka Indonesia)

Leony Margaretha, Feri Tiona Pasaribu and Yelli Ramalisa 2024 Pengembangan E-LKPD Berbasis STEM Berbantuan Video Animasi untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA Jurnal Pendidikan MIPA 14 90–8

Aditiyas S E and Kuswanto H 2024 Analisis Implementasi Keterampilan Proses Sains Di Indonesia Pada Pembelajaran Fisika : Literatur Review Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika 15 153–66

Temur A, Durukan A and Artun H 2022 The Relationship between the Pre-Service Science Teachers’ Self-Efficacy towards Science Teaching and Tendency to Use Technology in Classes Mimbar Sekolah Dasar 9 367–80

Downloads

Published

2024-10-31