Peningkatan Motivasi Belajar Siswa dengan Menggunakan Aplikasi Wordwall di Kelas IV SDN Tlogosari Kulon 01

Authors

  • Ahmad Ishaqie Wahdhany Universitas PGRI Semarang
  • Rina Dwi Setyawati Universitas PGRI Semarang
  • Ariani Nur Setyawati SDN Tlogosari Kulon 01

DOI:

https://doi.org/10.26877/jpgp.v2i2.1628

Keywords:

Motivasi Belajar Peserta didik, Wordwall, Pembelajaran IPAS

Abstract

This research was conducted at SDN Tlogosari Kulon 01 and will discuss increasing students' learning motivation, especially in science and science subjects in grade 4 elementary school by using the wordwall application. The research method used in this research is the classroom action research method using data collection techniques, namely observation, documentation and interviews. This research was carried out in only one cycle with three meetings. The research results obtained from educator observation activities reached 83%, and student observation results reached 86% with a minimum value of 80%. Therefore, the percentage results show that using the Wordwall application can increase students' learning motivation. They look more enthusiastic, not bored and very happy when carrying out learning and evaluation assessments at the end of each lesson using the wordwall application.

References

Ainatul Mardhiyah, “Pemanfaatan Media Pembelajaran Wordwall Sebagai Evaluasi Pembelajaran pada Mahasiswa Pendidikan Agama Islam”, Jurnal Pendidikan Agama Islam, Vol. 1, No. 4, 2022. h. 485

Asep Safa’at Siregar, Problematika dan Tantangan Pendidikan Kita, (Indonesia: Guepedia, 2019), h. 13.

Jogiyanto Hartono, Metoda Pengumpulan dan Teknik Analisis Data, (Yogyakarta : Andi, 2018) hal 193-194

Permana, S. P., & Kasriman, K. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Wordwall terhadap Motivasi Belajar IPS Kelas IV. Jurnal Basicedu, 6(5), 7831–7839.

Launin, Shofiya., W. Nugroho., dan Angga, S. 2022. Pengaruh Media Game Online Wordwall Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas IV. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial. 1(3): 216- 223.

Pranata, I. P. W., Agung, A. A. G., dan Jampel, I. N. 2021. Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline Pada Mata Pelajaran IPA Siswa Kelas VII. Mimbar Ilmu. 4(1): 122–130.

Asep Safa’at Siregar, Problematika dan Tantangan Pendidikan Kita, (Indonesia: Guepedia, 2019), h. 13.

Utami, F., Pradana, A. Y., Sheftyawan, W. B., Supriadi, B., & Fisika, P. (n.d.). Penggunaan Media Pembelajaran Aplikasi Wordwall

Downloads

Published

2024-11-30

How to Cite

Ahmad Ishaqie Wahdhany, Rina Dwi Setyawati, & Ariani Nur Setyawati. (2024). Peningkatan Motivasi Belajar Siswa dengan Menggunakan Aplikasi Wordwall di Kelas IV SDN Tlogosari Kulon 01. Jurnal Pendidikan Guru Profesional, 2(2), 136–142. https://doi.org/10.26877/jpgp.v2i2.1628