Peningkatan Collaboration Skill dan Hasil Belajar Melalui Pembelajaran Berdiferensiasi Kelas IV SD

Authors

  • Lathifa Aly Universitas Jember

DOI:

https://doi.org/10.26877/6p1y5a48

Keywords:

collaboration skill, differentiated learning, learning outcomes

Abstract

The aim of this research is to improve collaboration skills and learning outcomes through differentiated learning on plant body material and function of class IV SDN Ambulu 01. The research design used is class action research. The subject of this study are students class IV C SDN Ambulu 01 consisting of 23 students. Data collection using interviews, observations, tests and documentation. The minimum grade gradient for collaboration skills is 65, while learning outcomes are 75. The results of the study showed that students of class IV C SDN Ambulu 01 achieved better collaboration skills and learning outcomes when applying differentiated learning. This is seen from the classical access of collaboration skills of Cycle I of 56%, then increased in Cycle II of 73%. The same is the classical access of learning outcomes of cycle I by 56%, and then increases in cycle II by 76%. So it can be concluded that the application of differentiated learning can improve the collaboration skill and learning outcome of students of class IV SDN Ambulu 01.

References

Ali, M. 2013. Penelitian Pembelajaran. Bandung: CVAngkasa.

Ambarani, R. W., Rezkita, S., Yuliyanto. E., & Haridatik, Y. M. 2023. Application of the Project Based Learning Model Assisted by Media Pictures to Improve the Collaboration Ability of Class III Elementary School Students. Proceedings of International Conference on Teacher Profession Education Yogyakarta. 276-286.

Apriono, D. 2013. Pembelajaran Kolaboratif: Suatu Landasan Untuk Membangun Kebersamaan dan Keterampilan Kerjasama. Diklus, Edisi XVII, 1, 292-303.

Arifin, Z. 2010. Evaluasi Pembelajaran Prinsip, Teknik, Prosedur. Remaja Rosdakarya, Bandung.

Ariyana, Yoki., Ari. P., & Reisky. B. Z. 2018. Buku Pegangan Pembelajaran Berorientasi Pada Keterampilan Tingkat Tinggi Program Peningkatan Kompetensi Pembelajaran Berbasis Zonasi. Direktorat Jendral Guru Dan Tenaga Kependidikan Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan, 90.

Astuti, R. Prayito, M., & Qibtiyah. 2023. Upaya Peningkatan Hasil Belajar Peserta didik Kelas II SD 2 Mijen Melalui Pembelajaran Berdiferensiasi Dengan Model Problem Based Learning. Jurnal Pendidikan Guru Profesional. 1(1), 73-83.

Cahya, M. D., Pamungkas. Y., & Faiqoh. E. N. 2023. Analisis Karakteristik Peserta didik Sebagai Dasar Pembelajaran Berdiferensiasi Terhadap Peningkatan Kolaborasi Peserta didik. Jurnal Biologi dan Pembelajaran Biologi. 8(1), 31-45.

Devi, R. S., Mulyasari. E., & Gunawan, A. R. 2023. Peningkatan Keterampilan Kolaborasi Peserta Didik Melalui Penerapan Model Kooperatif Tipe Group Investigation Berbasis Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Mata Pelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri. 9(1), 517-526.

Greenstein, L. M. 2012. Assesing 21st Century Skills: A Guide to Evaluating Matery and Authentic Learning. Corwin Press.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2020a. Buku Panduan Merdeka Belajar-Kampus Merdeka. Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi.

Khristian, H., et. al. 2021. Model Pengembangan Pembelajaran Berdiferensiasi (Differentiated Instruction) Pada Kurikulum Fleksibel Sebagai Wujud Merdeka Belajar Di SMPN 20 Kota Tanggerang Selatan. Pusat Kurikulum Dan Pembelajaran Badan Standar, Kurikulum, Dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi.

Masyhud, M. Sulthon. 2021. Analisis Data Statistik Untuk Penelitian Pendidikan. Jember: Lembaga Pengembangan Manajemen dan Profesi Kependidikan.

Masyhud, M. Sulthon. 2021. Metode Penelitian Pendidikan, Penuntun Teori dan Praktik Penelitian Bagi Calon Guru, Guru, dan Praktisi Pendidikan. Jember: Lembaga Pengembangan Manajemen dan Profesi Kependidikan.

Miqwati. Susilowati, E., & Moonik, J. 2023. Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar. 1(1), 30-38.

Pangestu, D. A., & Rochmat, S. 2021. Filosofi Merdeka Belajar Berdasarkan Perspektif Pendiri Bangsa. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. 6(1), 78-92.

Purba, M. et. al. 2021. Naskah Akademik Prinsip Pengembangan Pembelajaran Berdiferensiasi (Differentiated Instruction) Pada Kurikulum Fleksibel Sebagai Wujud Merdeka Belajar. Pusat Kurikulum dan Pembelajaran, Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. Jakarta: Indonesia. ISBN: 978-623-99314-0-7.

Puspita, R. D. et al. 2023. Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi (Gaya Belajar) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Muatan IPAS Materi Sistem Pernapasan Manusia Kelas V SDN Sukowati Kapas Bojonegoro. Journal on Education. 6(1), 871-885.

Riduwan. 2013. Belajar Mudah Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sari, A. P., & Mawardi. 2023. Implementasi Model Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi Peserta didik Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar. 8(2), 4681-4698.

Scoular, C., Duckworth, D., Heard, J., & Ramalingam, D. 2020. Collaboration: Skill Development Framework. The Australian Council for Educational Research Ltd. 1-3.

Selwyn School. 2019. Collaboration: An Essential Skill for 21st Century Learners. Selwynschool.org. https://selwynschool.org/collaboration-an-essential-skill-for-21st-century-learners/#:~:text=Collaboration%20pools%20skills%2C%20knowledge%2C%20and,engagement%20and%2C%20therefore%2C%20productivity [Diakses pada 12 Mei 2023].

Tomlinson, C. A. 2017. How to Differentiated Instruction in Academically Diverse Classroom, 3rd. VA: ASCD. Alexandria.

Tomlinson, C. A., & Moon, Tonya R. 2013. Assessment and student success in a differentiated classroom. VA: ASCD.

Wulandari, P. 2021. Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Kooperatif Tipe Talking Stick Di Kelas VB SDN 27 Anak Air Padang. Skripsi. Fakultas Ilmu Pendidikan. Universitas Negeri Padang.

Downloads

Published

2025-10-13

How to Cite

Peningkatan Collaboration Skill dan Hasil Belajar Melalui Pembelajaran Berdiferensiasi Kelas IV SD . (2025). Jurnal Pendidikan Guru Profesional, 3(1), 27-32. https://doi.org/10.26877/6p1y5a48