Apa yang Dipikirkan Orang Tua: Perspektif Kesiapan Sekolah

Authors

  • Hapidin Hapidin Universitas Negeri Jakarta
  • Yuli Pujianti STIT Al-Marhalah Al-'Ulya Bekasi
  • Nurbiana Dhieni Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.26877/paudia.v13i2.1083

Keywords:

School Readiness, Transitional Learning Model, Literacy Numeracy, Social Skills, Kesiapan Sekolah, Model Pembelajaran Transisi, Literasi Numerasi, Keterampilan Sosial

Abstract

Abstract

School readiness is an essential factor for the academic success of primary school students, and children's social skills influence it, as well as teachers' understanding of transitional learning and parental support. This study examines students' school readiness, focusing on these three variables. Through a survey using tests, questionnaires, interviews and document analysis, this study was conducted among elementary school students in DKI Jakarta. It also developed a standardized school readiness instrument and a transition learning model for early-grade teachers. Results show that 50% of parents prioritize reading, 48.8% writing and 38.1% arithmetic as academic readiness. However, non-academic aspects such as disciplinary behaviour (98.8%), social skills (98.8%), emotion regulation (98.9%), independence (98.9%), and self-confidence (100%) were highly prioritized. In addition, 100% of parents supported a conducive educational atmosphere, teachers who respect students, a playful approach in the early grades, and fun learning media. In conclusion, school readiness covers academic and non-academic aspects in a balanced way, contributing to national policies to support developmentally appropriate transition learning in the early grades of primary school. The findings support Government policy in developing developmentally appropriate transition learning models for young children in the early grades of primary school.

Keywords: School Readiness; Transitional Learning Model; Literacy Numeracy; Social Skills

Abstrak

Kesiapan sekolah merupakan faktor penting bagi keberhasilan akademis siswa sekolah dasar, dipengaruhi oleh keterampilan sosial anak, pemahaman guru tentang pembelajaran transisi, dan dukungan orang tua. Penelitian ini bertujuan menguji kesiapan siswa masuk sekolah, dengan fokus pada ketiga variabel tersebut. Melalui survei menggunakan tes, kuesioner, wawancara, dan analisis dokumen, penelitian ini dilakukan pada siswa sekolah dasar di DKI Jakarta. Penelitian ini juga mengembangkan instrumen standar kesiapan sekolah dan model pembelajaran transisi bagi guru kelas awal. Hasil menunjukkan bahwa 50% orang tua memprioritaskan kemampuan membaca, 48,8% menulis, dan 38,1% berhitung sebagai kesiapan akademik. Namun, aspek non-akademik seperti perilaku disiplin (98,8%), keterampilan sosial (98,8%), regulasi emosi (98,9%), kemandirian (98,9%), dan kepercayaan diri (100%) sangat diprioritaskan. Selain itu, 100% orang tua mendukung suasana pendidikan kondusif, guru yang menghargai siswa, pendekatan bermain di kelas awal, dan penggunaan media pembelajaran yang menyenangkan. Kesimpulannya, kesiapan sekolah mencakup aspek akademik dan non-akademik secara seimbang, berkontribusi pada kebijakan nasional untuk mendukung pembelajaran transisi yang sesuai dengan perkembangan anak usia dini di kelas awal sekolah dasar. Temuan ini mendukung kebijakan pemerintah dalam mengembangkan model pembelajaran transisi yang sesuai dengan perkembangan anak usia dini di kelas awal sekolah dasar.

Kata kunci: Kesiapan Sekolah; Model Pembelajaran Transisi; Literasi Numerasi; Keterampilan Sosial

References

Bahfen, M. (2020). Meningkatkan keterampilan sosial melalui permainan logico. PAUDIA: Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 9(1), 36–49.

Barnett, M. A., Paschall, K. W., Mastergeorge, A. M., Cutshaw, C. A., & Warren, S. M. (2020). Influences of parent engagement in early childhood education centers and the home on kindergarten school readiness. Early Childhood Research Quarterly, 53, 260–273.

Bay, A. (2020). Determining Children’s Primary School Readiness Level. European Journal of Educational Sciences, 7(4), 80–110.

Chasanah, T. U., Nazidah, M. D. P., & Zahari, Q. F. (2022). Kesiapan Belajar Calistung Siswa SD Kelas Rendah dan Implikasinya Terhadap Penyelenggaraan Layananan Bimbingan Konseling. Paudia, 11(1), 417–428.

Damayanti, E., Dewi, E. M. P., & Putri, R. N. (2022). KESIAPAN ANAK MASUK SEKOLAH DASAR (Tinjauan Psikologi Perkembangan Dan Pendidikan). Khidmah Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 58–73. https://doi.org/10.24252/khidmah.v2i1.26859

Faqumala, D. A., & Pranoto, Y. K. S. (2020). Kesiapan anak masuk sekolah dasar. Penerbit NEM.

Febrianti, A. M., & Mariyati, L. I. (2023). Gambaran Kesiapan Anak Masuk Sekolah Dasar pada Siswa Kelas 1 SD Negeri Kecamatan Jabon. ResearchJet Journal of Analysis and Inventions, 1(2).

Fridani, L. (2021). Mothers’ perspectives and engagements in supporting children’s readiness and transition to primary school in Indonesia. Education 3-13, 49(7), 809–820.

Ghandour, R. M., Hirai, A. H., Moore, K. A., Robinson, L. R., Kaminski, J. W., Murphy, K., Lu, M. C., & Kogan, M. D. (2021). Healthy and ready to learn: prevalence and correlates of school readiness among United States preschoolers. Academic Pediatrics, 21(5), 818–829.

Gusmaniarti, G., & Suweleh, W. (2019). Analisis Perilaku Home Service Orang Tua Terhadap Perkembangan Kemandirian Dan Tanggung Jawab Anak. Aulad Journal on Early Childhood, 2(1), 27–37. https://doi.org/10.31004/aulad.v2i1.17

Hapidin Yuli Pujianti Wahyuni Nadar. (2022). Strategi pembelajaran untuk anak usia dini. UNJ Press.

Haryati, T. (2020). PROGRAM GERAKAN LITERASI SEKOLAH (GLS) DALAM MENINGKATKAN KECERDASAN LINGUISTIK SISWA SD LAB SCHOOL FIP UMJ. Yaa Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 79–89.

Hrp, N. A., Masruro, Z., Saragih, S. Z., Hasibuan, R., Simamora, S. S., & Toni, T. (2022). BUKU AJAR BELAJAR DAN PEMBELAJARAN. In N. Rismawati (Ed.), CV WIDINA MEDIA UTAMA. CV WIDINA MEDIA UTAMA.

Kokkalia, G., Drigas, A. S., Economou, A., & Roussos, P. (2019). School Readiness From Kindergarten to Primary School. Int. J. Emerg. Technol. Learn., 14(11), 4–18.

Lestari, D., & Ain, S. Q. (2022). Peran Budaya Sekolah Terhadap Pembentukan Karakter Siswa Kelas v SD. Mimbar PGSD Undiksha, 10(1), 105–112. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v10i1.45124

Lutfi, S. (2020). Hubungan Antara Parenting Stress Dengan Strategi Regulasi Emosi Orang Tua Yang Memiliki Anak Usia Sekolah Dasar (Middle Childhood) Di JABODETABEK. Jurnal Psikologi Media Ilmiah Psikologi, 18(02). https://doi.org/10.47007/jpsi.v18i02.93

Nofianti, R., & Andini, N. R. (2024). Kesiapan Sekolah Anak Dalam Perspektif Psikologi. Serasi Media Teknologi.

Nolan, A., Kilderry, A., Beahan, J., Lanting, C., & Speldewinde, C. (2017). Support for children and families at risk of experiencing vulnerability: practice review report.

Pagarwati, L. D. A., Prasojo, L. D., Sugito, S., & Rohman, A. (2021). Profil Peran Orang Tua Dan Guru Dalam Penyiapan Masa Transisi Anak Ke Sekolah Dasar. Sekolah Dasar Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 14. https://doi.org/10.17977/um009v30i12021p014

Prasetyaningrum, S., Saraswati, P., & Firmanto, F. (2017). School readiness siswa berkebutuhan khusus di kelas inklusi tingkat sekolah dasar Kota Batu. Jurnal Psikologi Perseptual, 2(1), 48–67.

Prasetyo, T., & Supena, A. (2021). Strategi Guru Pembimbing Khusus Untuk Meningkatkan Fungsi Eksekutif Peserta Didik Berkebutuhan Khusus Autis. Jurnal Basicedu, 5(5), 4236–4246. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1505

Prayudha, V. P. (2022). Kontribusi Keterlibatan Orang Tua terhadap Kesiapan Sekolah pada Aspek Kompetensi Sosial Emosional Anak Prasekolah. Buletin Riset Psikologi Dan Kesehatan Mental, 10.

Priyanti, N. (2021). Pengaruh peran ayah terhadap adaptasi sosial pada anak usia dini di yayasan nurmala hati jakarta timur. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 165–178.

Puteri, I. A. W. (2023). Seminar Parenting “Mempersiapkan Anak Masuk Sekolah Dasar.” Jurnal Pengabdian Pendidikan Masyarakat (Jppm), 4(1), 57–62. https://doi.org/10.52060/jppm.v4i1.1081

Rahmawati, A., Tairas, M. M. W., & Nawangsari, N. A. F. (2018). Children’s school readiness: teachers’ and parents’ perceptions. International Journal of Pedagogy and Teacher Education, 2(1), 9–20.

Retnaningsih, L. E., & Khairiyah, U. (2022). Kurikulum merdeka pada pendidikan anak usia dini. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 8(2), 143–158.

Ricciardi, C., Manfra, L., Hartman, S., Bleiker, C., Dineheart, L., & Winsler, A. (2021). School readiness skills at age four predict academic achievement through 5th grade. Early Childhood Research Quarterly, 57, 110–120.

Riyanti, Y., Wahyudi, W., & Suhartono, S. (2021). Pengaruh Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Edukatif Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1309–1317. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.554

Setiawan, H. R. (2021). Manajemen Peserta Didik:(Upaya Peningkatan Kualitas Lulusan (Vol. 1). umsu press.

Simatupang, N. D., Widayati, S., Adhe, K. R., & Shobah, A. N. (2021). Penanaman Kemandirian Pada Anak Usia Dini Di Sekolah. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (Audhi), 3(2), 52. https://doi.org/10.36722/jaudhi.v3i2.593

Susanto, A. (2021). Pendidikan anak usia dini: Konsep dan teori. Bumi Aksara.

Syahidah, B. D., Lubis, F., Abidin, F. A., Abidin, Z., & Cahyadi, S. (2021). Anak Siap Sekolah: Persepsi Orang Tua Terhadap Kesiapan Anak Masuk Ke Sekolah Dasar. Early Childhood Jurnal Pendidikan, 5(1), 1–10. https://doi.org/10.35568/earlychildhood.v5i1.1247

Syawalia, G. F. F., Rahman, T., & Giyartini, R. (2022). Studi literatur: Media pembelajaran yang digunakan untuk perkembangan motorik halus anak usia 4-5 tahun. PAUDIA: Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 11(2), 510–521.

Talango, S. R. (2020). Konsep perkembangan anak usia dini. Early Childhood Islamic Education Journal, 1(1), 93–107.

Umuri, S. A., & Aini, W. N. (2020). Pola Asuh Orang Tua dalam Mempersiapkan Anak untuk Memasuki Pendidikan Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini, 2(1), 17–23.

UNICEF. (2019). Accelerated School Readiness Programme: Innovation Case Study. November, 1–47. https://www.unicef.org/evaldatabase/index_103533.html.

Wangke, L., Joey, G., Masloman, N., & Lestari, H. (2021). Factors related to school readiness in children: a cross-sectional analytic study of elementary school children in Manado. Open Access Macedonian Journal of Medical Sciences, 9(B), 1387–1393.

Wardhani, H. S., & Wiarsih, C. (2024). KESIAPAN BELAJAR SISWA KELAS 1 DITINJAU DARI PENGALAMAN PENDIDIKAN PRASEKOLAH DAN PERAN ORANG TUA. Consilium: Education and Counseling Journal, 4(2), 172–184.

Williams, P. G., Lerner, M. A., Sells, J., Alderman, S. L., Hashikawa, A., Mendelsohn, A., McFadden, T., Navsaria, D., Peacock, G., Scholer, S., Kokkalia, G., Drigas, A. S., Economou, A., Roussos, P., Lestari, N. G. A. M. Y., Faqumala, D. A., & Pranoto, Y. K. S. (2019). Kesiapan anak masuk sekolah dasar. Pratama Widya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 8–17.

Xia, X. (2018). Parental involvement in children’s school readiness: Parents’ perceptions, expectations and practices in America. 4th International Symposium on Social Science (ISSS 2018), 100–104.

Zavershneva, E., & van der Veer, R. (2021). Lev Vygotsky. In Encyclopedia of evolutionary psychological science (pp. 4539–4542). Springer.

Downloads

Published

2024-10-07