Implementation of Fulfillment Early Childhood Education Rights in Learning Center Segambut Malaysia

Implementasi Pemenuhan Hak Pendidikan Anak Usia Dini Sanggar Belajar Segambut Malaysia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26877/paudia.v14i3.1859

Keywords:

Early Childhood Education, Education Rights, Migrant Children, Malaysia

Abstract

Abstract

This research is motivated by the importance of fulfilling the right to early childhood education for migrant children in Malaysia who still face various challenges. This study aims to analyze the fulfillment of early childhood education rights in Segambut Learning Studio Malaysia, with a focus on learning strategies, curriculum implementation, facilities, implementation constraints, and the impact of implementation on early childhood. A qualitative approach was used with a phenomenological method, through participant observation, in-depth interviews with one educator and three parents, and photo documentation of learning activities. Data analysis was conducted using an interactive model: data collection, data reduction, and conclusion drawing. Results show that the curriculum is tailored to children's needs through faith-based learning, culture, and social and emotional support. However, limited facilities, resources and children's motivation to learn are a challenge, as are policies, funds and the environment. This research contributes to recommending policy integration between Indonesia and Malaysia and strengthening community support. Collaborative efforts between government, communities and institutions are needed to realize an inclusive education environment for all migrant early childhood in Malaysia without exception.

 

Abstrak

Penelitian ini dilatarbelakangi oleh pentingnya pemenuhan hak pendidikan anak usia dini bagi anak migran di Malaysia yang masih menghadapi berbagai tantangan. Penelitian ini bertujuan menganalisis pemenuhan hak pendidikan anak usia dini di Sanggar Belajar Segambut Malaysia, dengan fokus pada strategi pembelajaran, penerapan kurikulum, fasilitas, kendala implementasi, serta dampak implementasi pada anak usia dini. Pendekatan kualitatif digunakan dengan metode fenomenologi, melalui observasi partisipan, wawancara mendalam dengan  satu pendidik dan tiga orang tua, serta dokumentasi foto kegiatan pembelajaran. Analisis data dilakukan menggunakan model interaktif: pengumpulan data, reduksi data, dan penarikan kesimpulan. Hasil menunjukkan kurikulum disesuaikan dengan kebutuhan anak melalui pembelajaran berbasis agama, budaya, serta dukungan sosial dan emosional. Namun, keterbatasan fasilitas, sumber daya, dan motivasi belajar anak menjadi tantangan, kebijakan, dana, dan lingkungan. Penelitian ini berkontribusi dalam merekomendasikan integrasi kebijakan antara Indonesia dan Malaysia serta penguatan dukungan komunitas.  Upaya kolaboratif antara pemerintah, masyarakat, dan lembaga diperlukan untuk mewujudkan lingkungan pendidikan yang inklusif bagi seluruh anak usia dini migran di Malaysia tanpa terkecuali.

Kata kunci: Pendidikan Anak Usia Dini; Hak Pendidikan; Anak Migran; Malaysia

References

Adwidya Udhwalalita, A., & Fathoni Hakim, M. (2023). PEMENUHAN PENDIDIKAN ANAK-ANAK PMI DI MALAYSIA OLEH PUSAT PENDIDIKAN WARGA NEGERA INDONESIA. In SIYAR Journal Jurnal Prodi Hubungan Internasional Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya (Vol. 3, Issue 1). https://www.bp2mi.go.id/statistik-detail/data-penempatan-dan-perlindungan-tki-periode-tahun-2019.

Ainnunnisa, R., & Rachmawati, Y. (2024). Sibling Rivalry pada Anak Usia Dini. PAUDIA : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 13(1), 40–48. https://doi.org/10.26877/paudia.paudia.V13i1.18094

Alisjahbana, A. Salsiah., & Murniningtyas, Endah. (2018). Tujuan pembangunan berkelanjutan di Indonesia : konsep, target, dan strategi implementasi. Unpad Press.

Amanda, E., Hartati, T. Z., & Wahyuni, P. T. (2023). PENTINGNYA PENANAMAN NILAI MORAL DAN NILAI AGAMA PADA ANAK USIA DINI DILINGKUNGAN RUMAH DAN SEKOLAH. Journal Islamic Education, 1(4). https://maryamsejahtera.com/index.php/Education/index

Anggraeni, H. S., Tohari, M., & Susilowati, T. (2025). Analisis Hukum Atas Akses Pendidikan Bagi Anak-Anak Migran Indonesia di Malaysia Berdasarkan Konvensi Hak Anak dan Hukum Malaysia. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 5 NOMOR 2, 768–781. https://j-innovative.org/index.php/Innovative

Biranvand, A., & Cheraghi, Z. (2022). Investigating the Relationship between Altmetrics indicators and Scientometric indicators of Iranian researchers in the field of nursing in the period 2000-2019. International Journal of Information Science and Management (IJISM), 20(3), 215–225.

Bunga Wulandari, A., Rustinar, E., Prodi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, F., & Pendidikan Matematika, P. (2022). Implementasi Diplomasi Pendidikan Anak Migran Indonesia di Sekolah Indonesia Kuala Lumpur. AMMA : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(09). https://journal.mediapublikasi.id/index.php/amma

Chandrawati, T., & Permatasari, D. P. (2023). IMPLEMENTASI HAK PENDIDIKAN ANAK PADA LEMBAGA PEMBINAAN KHUSUS ANAK KANTOR WILAYAH II JAKARTA. 5 nomor 1.

Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2018). Mixed Methods Procedures. In Research Defign: Qualitative, Quantitative, and Mixed M ethods Approaches.

Djumadi, D., Sulistyanto, H., Narimo, S., Prayitno, H. J., Suleha, S., Rosita, E., Fitriyani, N., & Shohenuddin, S. (2023). Penguatan Literasi Budaya Indonesia pada Siswa Sanggar Belajar Sentul Kuala Lumpur dengan Permainan Tradisional. Buletin KKN Pendidikan, 5(2), 180–190. https://doi.org/10.23917/bkkndik.v5i2.23177

Dwi Hasya, A. (2023). Pengungsi Anak: Diantara Pemenuhan Hak Pendidikan dan Tanggung Jawab Negara. Uti Possidetis: Journal of International Law, 4 No.2(2), 285–307.

Effendi, T., Rahmi, A., Muhammadiyah, U., & Utara, S. (2024). Maslahah Jurnal Pengabdian Masyarakat Pemenuhan Hak Pendidikan Bagi Anak Pekerja Migran Indonesia di Klang Lama, Malaysia. 5, No 1. https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

Fuad, A., & Nugroho, K. S. (2014). Panduan Praktis Penelitian Kualitatif. GRAHA ILMU.

Halimatuz, B., Aini, Z., & Rachmi, E. (2020). Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini Melalui Ape Dalam Dan Ape Luar Sederhana (Vol. 12, Issue 2).

Harahap, N. (2020). Penelitian Kualitatif (H. Sazali, Ed.; Cetakan Pertama). Wal ashri Publishing.

Ibda, H. (2023). Professional elementary teachers in the digital era: A systematic literature review. International Journal of Evaluation and Research in Education, 12(1), 459–467. https://doi.org/10.11591/ijere.v12i1.23565

Ismawati, D., Fuadi, D. S., Puspita, Y., Afrodita, M., Lyna Sari, D., & Mantili Hutauruk, L. (n.d.). KIDDO : JURNAL PENDIDIKAN ISLAM ANAK USIA DINI Family Partnership-Based Environmental Care Learning Model in Creating Child-Friendly Schools in PAUD Melati, Bengkulu City. https://doi.org/10.19105/kiddo.v5i1.12759

Ismawati, D., Puspita, Y., Fuadi, D. S., Afrodita, M., & Sari, D. L. (2024). Pembelajaran Peduli Lingkungan Melalui WEB dalam Mengimplementasikan Sekolah Ramah Anak di PAUD Assalam Kota Bengkulu. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 294–307.

Kemensesneg, R. (2014). Undang - Undang Nomor 35 Tahun 2014 tentang Perubahan Atas Undang – Undang Nomor 23 Tahun 2002 tentang Perlindungan Anak. UU Perlindungan Anak, 48. https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/38723/uu-no-35-tahun-2014

Kementerian Koordinator Bidang Pembangunan Manusia dan Kebudayaan. (n.d.). KONVENSI HAK ANAK.

Kidd, K. A., Blanchfield, P. J., Mills, K. H., Palace, V. P., Evans, R. E., Lazorchak, J. M., & Flick, R. W. (2007). Collapse of a fish population after exposure to a synthetic estrogen. Proceedings of the National Academy of Sciences, 104(21), 8897–8901.

Lamsah Syed Chear, S., Md Yunus, M., Pendidikan dan Sains Sosial, F., Selangor, U., Jaya, B., Pendidikan, F., & Kebangsaan Malaysia, U. (2019). Strategi penerapan kemahiran abad ke-21 dalam latihan guru prasekolah Strategies to Implement 21 st Century Century Skills in Preschool Teachers Training. Southeast Asia Early Childhood, 8(1), 2019–2020. https://doi.org/https://doi.org/10.37134/saecj.vol8.no1.1.2019

Mahda Rena, M., & Daniel S, T. (2022). Hak Pendidikan Anak Usia Dini pada Undang-Undang No. 20 Tahun 2003 dalam Perspektif Islam. 04 (01).

Maulana, R., Studi Manajemen, P., Ekonomi dan Bisnis, F., Muhammadiyah Berau, U., & Timur, K. (2023). PENTINGNYA PENDIDIKAN ANAK BANGSA DI SANGGAR BIMBINGAN RAWANG, MALAYSIA. 7(2).

Permendikbudristek Nomor 12 Tahun 2024. (n.d.).

Piaget, J. (1952). Piaget When Thinking Begins10272012_0000.pdf (pp. 25–36).

Priatiningsih, H. (2023). Perlindungan Hak Asasi Anak: Fondasi bagi Generasi Mendatang yang Unggul. Jurnal Hukum Dan HAM Wara Sains, 02, No.09, 752–769. https://wnj.westscience-press.com/index.php/jhhws/index

Rahmah, S., Fazya, S. U., Khosyiko, M., & Adiwijaya, N. (2025). PEMENUHAN HAK ANAK PARA PEKERJA IMIGRAN: STUDI KASUS ANAK PEKERJA MIGRAN INDONESIA DI MALAYSIA (Fulfillment of Children’s Rights of Immigrant Workers: A Case Study of Children of Indonesian Migrant Workers in Malaysia). Jurnal Legal Reasoning, 7(2), 176–186.

Ramadhan, F. A., & Wibowo, P. (2023). Urgensi Pemenuhan Jaminan Hak Pendidikan Dan Kesehatan Sebagai Hak Asasi Manusia Terhadap Anak Didik Pemasyarakatan. Jurnal Sains Student Research, 1, No. 1, 524–535. https://doi.org/https://doi.org/10.61722/jssr.v1i1.192

Rijali, A. (2018). Analisis Data Kualitatif Ahmad Rijali UIN Antasari Banjarmasin. 17(33), 81–95.

Rompas, C. A., & Wijayanti, T. D. (2023). Pengembangan Media Treasure Sensory Cube Untuk Meningkatkan Pengalaman Bermain Sensori Bagi Anak Usia 3-4 Tahun. PAUDIA : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 13(1), 1–11. https://doi.org/10.26877/paudia.v13i1.17050

Satrio Bayuaji, W., & Puspitasari. (2024). Kerjasama Kelembagaan Antara BP2MI dan Ditjen Imigrasi dalam Pencegahan Pekerja Migran Indonesia Non Prosedural di Bandara Soekarno Hatta. In Syntax Admiration (Vol. 5, Issue 10). https://doi.org/https://doi.org/10.46799/jsa.v5i10.1668

Sholina, A. C. (2022). PEMENUHAN HAK-HAK ASASI ANAK TENAGA KERJA INDONESIA DI PERKEBUNAN SAWIT DI WILAYAH TAWAU, SABAH, MALAYSIA. Jurnal Pembangunan Manusia, 3(1). https://doi.org/10.7454/jpm.v3i1.1029

Sukmawati, E., Karmila, M., & Hariyanti, D. P. D. (2024). Implementasi Pendidikan Karakter Religius di TK Al-Azam Semarang. PAUDIA : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 13(1), 160–167. https://doi.org/10.26877/paudia.v13i1.18398

Udhwalalita, A. A., & Hakim, M. F. (2023). Pemenuhan Pendidikan Anak-Anak Pmi Di Malaysia Oleh Pusat Pendidikan Warga Negera Indonesia. SIYAR Journal, 3(1), 31–42. https://doi.org/10.15642/siyar.2023.3.1.31-42

Undang-undang (UU) Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. (2003). https://peraturan.bpk.go.id/details/43920/uu-no-20-tahun-2003

UNESCO. (2016). Education 2030: Incheon Declaration and Framework for Action for the implementation of Sustainable Development Goal 4: Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all; 2016.

UNICEF. (2020). Summary of UNICEF’s 2020 Education Results.

Viviansari, D. B. (2019). Tanggung Jawab Negara terhadap Pemenuhan Hak atas Pendidikan Anak Buruh Migran Indonesia di Malaysia. Jurnal HAM, 10(2), 179. https://doi.org/10.30641/ham.2019.10.179-194

Vygotsky, L. (1930). Mind and Society by Lev Vygotsky. Harvard University Press. http://www.marxists.org/archive/vygotsky/works/mind/index.htm

Widiawati, S., Mahardhani, A. J., Cahyono, H., Sulton, S., & Nasution, I. F. (2023). Collaborative Governance in Fulfilling the Right to Education for Children of Non-Document Migrant Workers in Malaysia. Journal of Governance, 8(2). https://doi.org/10.31506/jog.v8i2.19207

Wike Wijaya, R., Purnomo, A., & Idris. (2024). PENGARUH DUKUNGAN ORANGTUA TERHADAP MOTIVASI BELAJAR ANAK. Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Pengembangan SDM, 13(1).

Winarsih, B. D., & Hartini, S. (2020). PENINGKATAN PENGETAHUAN GURU PAUD TENTANG DETEKSI TUMBUH KEMBANG ANAK MENGGUNAKAN KPSP. https://doi.org/https://doi.org/10.31596/jpk.v3i2.82

World Health Organization (WHO). (2020). GUIDELINES ON PHYSICAL ACTIVITY, SEDENTARY BEHAVIOUR AND SLEEP FOR CHILDREN UNDER 5 YEARS OF AGE.

Downloads

Published

2025-07-23