The Importance of Using Visual Media in Improving Understanding of Religious Values in Early Childhood
Pentingnya Penggunaan Media Visual dalam Meningkatkan Pemahaman Nilai Agama pada Anak Usia Dini
DOI:
https://doi.org/10.26877/paudia.v14i3.1504Keywords:
Visual Media, Understanding Religious Values, Early Childhood, Prayer and Ablution, Pictures and PostersAbstract
Abstract
Understanding religious values in early childhood is a fundamental foundation for shaping character and behavior in accordance with religious teachings. This study analyzes the effectiveness of using visual media, such as pictures and posters, in enhancing the comprehension of religious values at Raudhatul Athfal Arrahman Tinggito Kindergarten. Using a descriptive qualitative approach, the research involved observations of the learning process for children aged 5-6 years, interviews with teachers and parents, and documentation of learning activities. The results indicate that visual media is highly effective in helping children grasp abstract religious concepts, reducing cognitive load, and increasing interest and participation in learning. Pictures and posters not only facilitate the understanding of worship practices, such as prayer and ablution, but also connect physical actions with spiritual meanings. This study contributes to the development of interactive and effective religious learning methods in Early Childhood Education (ECE) and highlights the importance of collaboration between teachers and parents in supporting children's learning.
Abstrak
Pemahaman nilai agama pada anak usia dini merupakan fondasi penting dalam pembentukan karakter dan perilaku yang sesuai dengan ajaran agama. Penelitian ini menganalisis efektivitas penggunaan media visual, seperti gambar dan poster, dalam meningkatkan pemahaman nilai agama di TK Raudhatul Athfal Arrahman Tinggito. Dengan pendekatan kualitatif deskriptif, penelitian ini melibatkan observasi terhadap proses pembelajaran anak usia 5-6 tahun, wawancara dengan guru dan orang tua, serta dokumentasi pembelajaran. Hasil menunjukkan bahwa media visual sangat efektif dalam membantu anak memahami konsep agama yang abstrak, mengurangi beban kognitif, dan meningkatkan minat serta partisipasi dalam pembelajaran. Gambar dan poster tidak hanya mempermudah pemahaman tata cara ibadah, seperti sholat dan wudhu, tetapi juga mengaitkan tindakan fisik dengan makna spiritual. Penelitian ini berkontribusi dalam pengembangan metode pembelajaran agama yang interaktif dan efektif di Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD), serta menekankan pentingnya kolaborasi antara guru dan orang tua dalam mendukung pembelajaran.
Kata kunci: Media visual; Pemahaman Nilai Agama; Anak Usia Dini; Sholat dan Wudhu; Gambar dan Poster
References
Afiyah, A., Pratama, M. M., Nurhasanah, R., & Wahyuni, I. W. (2019). Evaluasi Pengenalan Tata Cara Berwudhu Dalam Pengembangan Pendidikan Agama Islam Melalui Media Gambar Pada Kelompok B Di Ra Asiah Kota Pekanbaru. Generasi Emas, 2(1), 71–83. https://doi.org/10.25299/ge.2019.vol2(1).3303
Alfian. (2017). Makalah tentang Pengertian Agama. In Universitas Islam Negeri Alauddin.
Anderson, C. A., & Dill, K. E. (2000). Video games and aggressive thoughts, feelings, and behavior in the laboratory and in life. Journal of Personality and Social Psychology, 78(4), 772–790. https://doi.org/10.1037/0022-3514.78.4.772
Aseery, A. (2024). Enhancing learners’ motivation and engagement in religious education classes at elementary levels. British Journal of Religious Education, 46(1), 43–58. https://doi.org/10.1080/01416200.2023.2256487
Barutu, A. A., & Harfiani, R. (2023). Pelaksanaan Pembelajaran Wudhu dengan Media Gambar bagi Anak Usia Dini Tadika Al Fikh Orcard Pendamar Indah 2 Selangor. Journal on Education, 5(3), 8739–8749. https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1668
Cardillo, N. (2017). Visual Aids Supporting the Learning of Children in Our Classrooms. In The Challenge of Teaching (pp. 145–150). Springer Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-10-2571-6_20
Clark, R. C., & Mayer, R. E. (2011). e‐Learning and the Science of Instruction. Wiley. https://doi.org/10.1002/9781118255971
Dacholfany, M. I., & Hasanah, U. (2018). Pendidikan Anak Usia Dini Menurut Konsep Islam (Budiyadi, Ed.). AMZAH.
Dunn, R., & Dunn, K. J. (1993). Teaching Students through Their Individual Learning Styles. Reston Publishing Company.
Ekaningtyas, N. L. D., Wjayana, I. N., & Listiawati, N. P. (2022). Stimulasi Perkembangan Agama Dan Moral Anak Usia Dini. Jakad Media Publishing.
Farida, N. A., & Agustian Nur, R. (2022). Penerapan Media Gambar Dalam Pembelajaran Pai Pada Anak Usia Dini. Jurnal El-Audi, 3(1), 12–16. https://doi.org/10.56223/elaudi.v3i1.41
Herawati, I. (2023). Penerapan Media Visual Untuk Memudahkan Pembelajaran Anak Usia Dini. PERNIK, 6(2), 83–87. https://doi.org/10.31851/pernik.v6i2.13672
Hewi, L., & Sundari, S. (2023). Pemetaan Stimulasi Pengembangan Aspek Agama Dan Moral Pada Masa Pandemi. PAUDIA : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 12(1), 50–60. https://doi.org/10.26877//paudia.v12i1.13685
Inayati, N., & Masithoh, A. D. (2024). Analisis Gambar Stimulus Pada Permulaan Bab Buku Ajar PAI Kelas VIII Prespektif Visual Dan Pendidikan. PARAMUROBI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 7(1), 12–33. https://doi.org/10.32699/paramurobi.v7i1.7018
Isnain, W. N., Lutfhy, P. A., & Munawar, M. (2024). Pengembangan Video Pembelajaran untuk Mengenalkan Kosakata Etika untuk Anak Usia Dini. PAUDIA : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 13(1), 49–62. https://doi.org/10.26877/paudia.v13i1.18164
Liu, V. (2024). The Impact of Religion on the Development of Morality. Communications in Humanities Research, 35(1), 170–174. https://doi.org/10.54254/2753-7064/35/20240062
Lo, H.-C., Peng, T.-H., & Wang, T.-H. (2023). A Study On The Use Of Visual Image Teaching Aids To Assist Children’s Visual Recognition And Attention. 7991–7993. https://doi.org/10.21125/iceri.2023.2039
Mayer, R. E. (2009). Multimedia Learning. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511811678
McKay, R., & Whitehouse, H. (2015). Religion and morality. Psychological Bulletin, 141(2), 447–473. https://doi.org/10.1037/a0038455
Miles, M., & Huberman, M. (1994). Qualitative Data Analysis. SAGE Publications.
Nadlir, N., Nurkhasanah, M., & Rochmahtika, A. S. (2024). Peran Media Audio Visual Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Guna Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. EDUKATIF : Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(1), 116–124. https://doi.org/10.31004/edukatif.v6i1.5947
Nurhayati, & Agusniatih, A. (2020). Development of Moral Religious Values Through Audio Visual Media in Group B of Aisyiyah Kindergarten 1 Palu. Proceedings of the 2nd Early Childhood and Primary Childhood Education (ECPE 2020). https://doi.org/10.2991/assehr.k.201112.029
Nurhayati, N., Agusniatih, A., Amrullah, A., & Suwika, I. P. (2021). Pengenalan Huruf Hijaiyyah melalui Media Kartu Gambar pada Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 2183–2191. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1850
Oktarina, A., & Latipah, E. (2021). Perkembangan Agama Anak Usia Dini (Usia 0-6 Tahun) Beserta Stimulasinya. PAUDIA : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 10(1), 137–149. https://doi.org/10.26877/paudia.v10i1.7983
Piaget, J. (1973). To Understand is to Invent: The Future of Education. Viking Press.
Pressley, M. (2005). Oh, the Places an Educational Psychologist Can Go! … and How Young Educational Psychologists Can Prepare for the Trip (Apologies to Dr. Seuss). Educational Psychologist, 40(3), 137–153. https://doi.org/10.1207/s15326985ep4003_1
Rachman, H., Kencana, R., & Nurfaizah. (2020). Pengembangan Nilai Moral dan Agama Anak Usia Dini: Panduan Bagi Orang Tua, Guru, Mahasiswa, dan Praktisi PAUD. Edu Publisher.
Ramdhan, M. (2021). Metode Penelitian. Cipta Media Nusantara.
Raoza, V. (2024). Implementasi Media Visual Gambar untuk Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini di Tadikal Al Fikh Orchard Pendamar Indah 2 Selangor Malaysia. AKADEMIK: Jurnal Mahasiswa Humanis, 4(3), 1252–1266. https://doi.org/10.37481/jmh.v4i3.1069
Santosa. (2020a). Peran Media Visual dalam Meningkatkan Pemahaman Nilai Agama pada Anak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 15(1), 98–110.
Santosa, D. (2020b). Penggunaan Media Visual dalam Pembelajaran Agama pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 15(2), 102–110.
Septariana, A. (2019). Penggunaan Media Audio Visual Dalam Mengembangkan Pengetahuan Dan Keterampilan Sholat Pada Anak Di Kelas B2 Taman Kanak-Kanak Madani Komering Agung Gunung Sugih Lampung Tengah. Universitas Islam Negeri Raden Intan.
Smith, J. (2023). Linking Religious Upbringing to Young Adult Moral Formation. Journal for the Scientific Study of Religion, 62(3), 481–499. https://doi.org/10.1111/jssr.12835
Susanti, M. D., & Alfurqan, A. (2021). Implementasi Penggunaan Media Visual Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. An-Nuha, 1(3), 281–291. https://doi.org/10.24036/annuha.v1i3.81
Udayani, L. M. (2021). Penggunaan Media Visual “Poster Bergambar” dalam Pembelajaran Bahasa Inggris untuk Anak Usia Dini. Lampuhyang, 12(2), 182–191. https://doi.org/10.47730/jurnallampuhyang.v12i2.262
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 PAUDIA : Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.