Analysis of Raudlatul Athfal Educator Management Reviewed from Career Development in Pekalongan Regency
Analisis Manajemen Pendidik Raudlatul Athfal di Tinjau dari Pengembangan Karir di Kabupaten Pekalongan
DOI:
https://doi.org/10.26877/paudia.v14i2.1516Keywords:
Management, RA Educator, Career DevelopmentAbstract
Abstract
This study aims to analyze the management of RA Educators, as well as describe the analysis of RA educator management in career development in Pekalongan Regency, the study uses a sequential mixed methods approach with a sequential exploratory design and qualitative data collection techniques with interviews and observations at RA Muslimat Al Utsmani Kajen, RA Muslimat NU Kebonrowopucang Karangadadap and RA Muslimat NU Pajomblangan Kedungwuni and literature studies. While the quantitative data uses a questionnaire with cluster sampling techniques, and based on the region also uses Simple Random Sampling as many as 17 RA heads and RA teachers with a population of 15% of the total 109 RAs in Pekalongan Regency for the reasons 1) accredited, 2) the number of educators with linearity of diplomas during recruitment and 3) the number of teachers who have not been certified. As for analyzing the data using data reduction, normality test, multicollinearity test and heteroscedasticity test, this study resulted in an analysis of the relationship between educator management carried out by the head of RA in developing his educator career by 75.2% with educator management including planning teacher recruitment, holding IHT, involving teachers and implementing workshops and training greatly influencing teacher career development.
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis manajemen Pendidik RA dalam pengembangan karir di Kabupaten Pekalongan serta Mendiskripsikannya, penelitian menggunakan pendekatan metode sequensial mixed methods dengan desain Sequential exploratory dan teknik pengumpulan data kualitatifnya dengan interview dan observasi di RA Muslimat Al Utsmani Kajen, RA Muslimat NU Kebonrowopucang Karangadadap dan RA Muslimat NU Pajomblangan Kedungwuni serta study kepustakaan. Sedangkan data kuantitafnya menggunakan kuisioner dengan Teknik sampling cluster sampling, dan berdasarkan kewilayahan juga menggunakan Simple Random Sampling sebanyak 17 orang kepala RA dan guru RA dengan populasi 15 % dari jumlah 109 RA di kabupaten Pekalongan dengan alasan 1) terakreditasi, 2) jumlah pendidik dengan linieritas ijazah saat perekrutan dan 3) jumlah guru yang belum sertifikasi. Adapun menganalisis datanya menggunakan reduksi data, uji normalitas, uji multikulinieritas dan uji heteroskedasititas, penelitian ini menghasilkan adanya analisis hubungan antara manajemen pendidik yang dilakukan oleh kepala RA dalam pengembangan karir pendidiknya sebesar 75,2% dengan manajemen pendidik antara lain dimulai dari merencakan perekrutan guru, mengadakan IHT, mengikutsertakan guru serta melaksankan workshop dan pelatihan sangat mempengaruhi perkembangan karir guru.
Kata kunci: Manajemen; Pendidik RA; Pengembangan Karir
References
Dudung, A. (2014). Pelatihan Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan (Pkb) Bagi Guru - Guru Se Jakarta Timur. Sarwahita, 11(1), 13. https://doi.org/10.21009/sarwahita.111.03
Faizah, S. A. (2021). Peningkatan mutu pendidik dan tenaga kependidikan di mts negeri 2 demak. Eprints.Walisongo.Ac.Id, 1–100. https://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/14827/1/1703036061_SitiAlifFaizah_TugasAkhirAlifFaizah.PDF
Febriyanni, R. (2022). Manajemen Pengembangan Karir Guru Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di MIN 1 Langkat. Jurnal Pusat Studi, 2(2), 121–131. https://www.pusdikra-publishing.com/index.php/jies/article/view/589%0Ahttps://www.pusdikra-publishing.com/index.php/jies/article/download/589/514
Ghozali, I. (2011). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS19. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Gunawan, M. L., Djoehaeni, H., & Gustiana, A. D. (2023). Hubungan Tingkat Kesejahteraan dengan Kompetensi Profesional Guru PAUD ditinjau dari Latar Belakang Pendidikan. PAUDIA : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 12(2), 176–187. https://doi.org/10.26877/paudia.v12i2.15587
Hidayah, N. (2023). Konsep Manajemen Pengembangan Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) Dalam Upaya Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru. Journal on Education, 5(4), 10851–10861. https://doi.org/10.31004/joe.v5i4.2002
Istiqomah, H. (2020). Analisis Kepemimpinan Visioner Dalam Mewujudkan Visi Misi Sekolah Di MIN I Bantul. IBTIDA’IY : Jurnal Prodi PGMI, 5(1), 15–22.
Iswadi. (2016). Kewirausahaan kepala sekolah. Kewirausahaan Kepala Sekolah, Volume 10(Manajer Pendidikan), 1.
Komariyah, L. (2021). Manajemen Pendidik dan Tenaga Pendidik (M. P. Nanda Saputra (ed.)). Yayasan Penerbit Muhammad Zaini Anggota IKAPI (026/DIA/2012).
Kunandar, S.Pd, M. S. (2007). Guru Profesional Implemtasi KTSP Dan Sukses Dalam Sertifikasi Guru. PT Raja Grafindo Persada.
Linziyatul Maula. (2023). Manajemen Kepala Madrasah dalam Pengembangan Karir Guru di Madrasah Aliyah Negeri 5 Batanghari. 4(4), 728–739. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
McKillop, E., & Moorosi, P. (2017). Career development of English female head-teachers: influences, decisions and perceptions. School Leadership and Management, 37(4), 334–353. https://doi.org/10.1080/13632434.2017.1338682
Nidhomul Haq. (2019). Pengembangan Profesi Guru Madrasah Swasta di kota Serang. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 65–79. https://doi.org/https://doi.org/10.31538/ndh.v5i1.519
Nuria, R., & Aprilianti, R. (2023). Problematika Beban Kerja Guru Honorer. 7(02), 45–55.
Nurlindah, M. K., & Musdalifah. (2020). Manajemen Pendidik Dan Tenaga Kependidikan Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(1), 40. https://doi.org/10.24252/idaarah.v4i1.13893
Pitriyati, N., Noviani, D., IAIQI Indralaya Sumatera Selatan, P., & Kunci Pendidikan Brunei Darussalam Indonesia, K. (2023). Jurnal Studi Islam Indonesia (JSII) Perbandingan Sistem Pendidikan Islam Brunei Darussalam Dan Indonesia. Jurnal Studi Islam Indonesia (JSII), 1(1), 87–104.
Putri, Y. A., & Suminar, T. (2015). Profil Kepemimpinan Pengelola Paud Dalam Kualitas Layanan Dikelompok Bermain (Kb) Al Muna Kota Semarang. Journal of Nonformal Education and …, 4(2), 99–106. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jnfc/article/view/8046
Rasiman, R., Dwijayanti, I., & Koyimah, S. (2023). Profil Pendidik Pos Paud Kota Semarang Ditinjau dari Kompetensi Pedagogik dan Profesional. PAUDIA : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 12(2), 328–339. https://doi.org/10.26877/paudia.v12i2.16556
Saari, E. M., Mohamad Rasli, R., & Abdul Aziz, N. A. (2021). The Development of Career Pathway Framework for Early Childhood Care and Education: Malaysia Context. Southeast Asia Early Childhood, 10, 131–139. https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,shib&db=eric&AN=EJ129 6717&lang=es&site=ehost-live&scope=site&authtype=ip,shib
Sari, Y. M., & Huzairin, A. (2021). Manajemen Supervisi Dalam Lembaga PAUD Di TK Negeri Pembina Nasal. PAUDIA : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 10(1), 187–196. https://doi.org/10.26877/paudia.v10i1.8166
Sugiyono. (2011). Metode penelitian kombinasi (mix Methods). Alfa Beta bandung.
Sujarweni V Wiratna. (2014). Metodologi Penelitian Lengkap Praktis Dan Mudah Dipahami. Pustaka baru Press.
Sujarweni V Wiratna. (2024). Metodologi Penelitian Lengkap, praktis, dan mudah dipahami. Pustaka baru Press.
Suminar, T., Arbarini, M., Shofwan, I., & Loretha, A. (2021). Management of entrepreneurship training program in literacy village. Proceedings of the International Conference on Industrial Engineering and Operations Management, 3523–3530.
Wan, D., Gu, R., & McLachlan, C. (2020). New kindergarten teachers’ career development trajectories in China: A problem-solving perspective. Australasian Journal of Early Childhood, 45(3), 228–240. https://doi.org/10.1177/1836939120936008
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 PAUDIA : Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.